Tuesday 3 January 2017

Hidup mudah dengan kaizen

What is kaizen? Kaizen berasal dari perkataan jepun yang bermaksud pembaikan yang berterusan. 

Sebagai contoh, semasa saya menolong wife menggosok baju saya dapati sangat sukar untuk cepatkan kerja kerana ada baju yang berbeza-beza (baju saya, wife, tudung wife, baju sekolah anak).

Jadi apa yang saya buat saya asingkan kesemua baju dan saya mulakan dengan baju yang paling senang digosok hinggalah kepada yang paling sukar digosok. That is kaizen.

Even when I type this article, saya menggunakan kaizen dengan saya membiarkan kesalahan ejaan sehingga saya habis menulis dan akan diperbetul kemudian.

Ini adalah contoh mudah yang sebenarnya telah sangat lama dipraktikkan di jepun. Mereka mengamalkan kaizen dari sekecil-kecil benda ke sebesar-besar perkara. Tak menghairankan mereka begitu maju  dalam semua bidang baik perkhidmatan mahupun teknologi.

No comments:

Post a Comment