Sunday 16 September 2012

Meditasi memenatkan tapi...



Pernah bermeditasi? Bertafakur? I've been practicing meditation for a couple years dan kesimpulannya...memenatkan...haha. Kelebihan bermeditasi ini adalah mengurangkan stress, meningkatkan metabolisma badan, meningkan daya tumpuan serta seingat saya, menguatkan tenaga batin...

Beberapa kaedah yang biasa saya gunakan untuk bermeditasi :

1. Duduk bersila, pastikan badan selesa dengan pakaian yang dipakai (tidak terlalu ketat), Tarik nafas pelahan-lahan sedalam yang mungkin...lepaskan perlahan-lahan dan tanpa memikirkan pada sebarang perkara, tumpukan hanya pada nafas kita. Mulakan dengan maksimun 10 minit.

2. Duduk dengan tenang, tarik nafas dan hembus perlahan-lahan, tumpukan hanya pada Allah yang Maha Agung. Gerakkan hati untuk berdzikir kalimah syahadah atau lainnya.

3. Duduk bersila, tarik nafas sedalamnya dan lepaskan perlahan,,sewaktu melepaskan nafas tadi, biarkan perut dalam keadaan seperti menarik nafas (kempiskan)....lakukan sebanyak 3 kali secara perlahan-lahan.

Selamat mencuba dan kalau dapat dipanjangkan tempoh bermeditasi, adalah lebih baik. Bagi peringkat permulaan, setkan jam atau handphone selama 10 minit dan mulakan bermeditasi ok....memang memenatkan tapi berbaloi :p.

4 comments:

  1. tp rasa macam mbosnkan je hehe..xpe2 nti nk cuba gk la

    ReplyDelete
  2. mmg bosan..saya x tipu haha tapi awak akan rasa manfaatnya terutama jika tertekan

    ReplyDelete
  3. wahhh tak pernah lagi cuba benda ni xD
    inshaAllah nk cuba juga lah pagi esok ^^
    best meditasi versi kita ni, boleh disampingkan zikrullah semua

    ReplyDelete
  4. saya pun xbiasa buat.pernah jugak cuba nak buat,tapi xsampai 5 minit pun..hehe :)

    ReplyDelete