Thursday 6 September 2012

Ayuh bangkit bangsaku!!!



Pernah tak korang mendengar sesiapa bercakap tentang orang putih/mat saleh/orang barat yang kedengaran begini, "mat saleh ni berani tak kena tempat, sanggup dia pegi tempat tu" ," mat saleh ni tak takut ke? banyak buaya dalam sungai tu"...mesti pernah kan. Pendapat korang, adakah mat saleh yang bermasalah atau kita yang bermasalah?

Dari zaman gelap hingga ke zaman perindustrian, barat telah mencapai tahap kemajuan yang pada saya adalah kesinambungan dari kemajuan Islam pada zaman Khilafah. Barat ketika itu begitu memandang tinggi kemajuan yang dikecapi negara Islam Andalusia dan mereka menghantar ramai dari kalangan mereka untuk belajar dengan sarjana-sarjana Islam disana.

Cukup tentang sejarah. Saya melihat bagaimana barat boleh mencapai begitu banyak kemajuan adalah kerana sikap ingin tahu mereka yang tak pernah hilang. Setuju? Bukan masalah diorang takut ke tak, berani ke tak, tapi memang sikap ingin tahu diorang begitu tinggi dalam mencari kepastian mengenai sesuatu perkara walaupun terkadang membawa masalah pada diorang balik. ahaks. No wonder la kalau diorang sangat berjaya dalam pelbagai bidang dan lapangan. Kita?

Kita terkenal sebagai bangsa yang hanya menerima daripada bangsa yang mencipta. Setuju? tak setuju?... kalau tak setuju..start learning new thing, starts working on new innovation and start rising up your hand when lecturer asking a question!.

Kita mesti bangkit! bangkit! bangkit!

p/s: I'm currently working on html5 


10 comments:

  1. yeah,,thats right..im working on my mind :)

    ReplyDelete
  2. betul jugak kan .
    tahu nak kena suap and terus makan je . :)

    ReplyDelete
  3. stuju! n x stuju! hahaha. wah.. html5. so awk ni programmer gak ke? cool gilee~ ^^

    ReplyDelete
  4. satu lagi penambahan, sebenarnya dorang kaji al-quran. sebab tu dorang dapat teknologi2 yang sangat canggih.. semua tu kerja bangsa yahudi. sedangkan kita makin jauh dengan al-quran

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes betul 2...kita makin jauh dari mukjizat agung di muka bumi ni...meh sama2 kita perbetulkan...

      Delete
  5. Yup betul tu.. even ilmuwan-ilmuwan barat ramai yg mengambil inspirasi dari ilmuwan islam satu masa dahulu ^^
    thanks for sharing this ;D
    inshaAllah nak kena jadi lebih berinovasi ni xD

    ReplyDelete
  6. betul, kena bangkit... jom semua...

    ReplyDelete
  7. setuju! fahami sejarah utk ulangi kegemiulangan dulu ;)

    ReplyDelete