Monday 3 September 2012

Kita sebenarnya miskin daripada si miskin!



“Ya Allah, hidupkanlah aku sebagai orang miskin, matikan aku sebagai orang miskin dan himpunkan aku bersama orang miskin di dalam syurga” – Riwayat At Tarmizi -

Beginilah doa yang Rasulullah bacakan agar dapat bersama golongan yang kita selalu pandang sebelah mata dan buat-buat tak nampak...siapa kita dengan Rasulullah? memang kita sehina-hina manusia jika memandang orang miskin dengan penuh kebencian,..memang kita bukan tandingan orang miskin jika dikira aturan siapa dahulu yang akan masuk syurga? Siapa lebih bermanfaat?

Oleh itu, raikanlah golongan ini, selalu menderma pada mereka, tanyakan khabar mereka. Buangkanlah sikap buruk sangka pada mereka bila hendak menderma.

Antara yang menjadi manfaat bagi orang miskin adalah :

1.Orang miskin tidak disibukkan atau dilalaikan oleh harta individu, dengan itu peluang ditipu oleh harta tertutup sama sekali.

2.Harta selain menipu daya, ia juga mengikat dan mengongkong pergerakan tuannya, orang tak sanggup meninggalkan harta dan rumahnya seperti tidak sanggup meninggalkan anak isterinya, sedangkan manusia bebas ke mana sahaja demi memperjuangkan agama Allah.

3.Orang miskin yang mengorbankan harta di jalan Allah ialah menyimpan harta di bank akhirat , dia dapat berganda-ganda untung lagi, keuntungan dunia diperolehi dengan menjadikan masyarakat, jemaah dan negara kaya. Negara kaya lebih hebat dari individu kaya.

4.Bilamana Rasul memilih kemiskinan dengan sendirinya perebutan kekayaan di kalangan pengikut akan terhenti, kerana pemimpin miskin tidak mengumpul kekayaan, mereka tidak meneruskan merebut kekayaan kerana Rasul tidak suka, bahkan masing-masing mengorbankan harta mereka. Kerana demikianlah Allah dan Rasul perintahkan.

5.Orang miskin rapat dengan Tuhan. Mereka selalu meminta-minta pada Tuhan dan merasakan Tuhan amat perlu dalam hidup mereka, sebaliknya orang kaya selalu lalai dengan Allah, bahkan sering terlupa bahawa kekayaan itu semua adalah pinjaman dari Allah. Sebab itu kita lihat orang kaya lebih terdedah kepada sifat sombong dibandingkan dengan orang miskin, sebab itu orang-orang mukmin kerana pentingkan hati yang suci dan tawadhuk, mereka memilih kemiskinan daripada kekayaan.

6.Orang miskin lebih dahulu masuk syurga berbanding orang kaya kerana kurang hisab mereka, orang kaya yang boleh masuk syurga pun akan lewat 500 tahun dibandingkan dengan orang miskin.

p/s: Bukannya saya mempromosikan kemiskinan, Rasulullah amat menyintainya. Berpadalah pada kekayaan, pusat kesombongan.

8 comments:

  1. SubhanAllah, betul tu walaupun berjawatan tinggi hiduplah secara miskin iaitu mempunyai masa utk mengerjakan ibadah2 yg mendekatkan diri kita dgn Allah daripada berjawatan tinggi selalu memikirkan cara utk lebih memperolehi kekayaan dunia.. Thanks for sharing this ^^

    ReplyDelete
  2. Salam kenal.

    Taqaballahu mina waminkum.. tq for sharing..

    ReplyDelete
  3. sangat setuju..ilmu yg sangat baik utk arini ;-)

    ReplyDelete
  4. terasa sebak...
    betapa kita miskin sebenarnya di sisi lain

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. bykkan beribadat mengingati Allah...kekayaan tidak dpt menolong kita di akhirat sana ttapi, amal jariah yg kita lakukan dpt membantu kita di sana...

    ReplyDelete